:::Jom KLik Banyak2:::

Friday, June 25, 2010

Cahayamata Ku

Allah telah memurahkan rezeki aku dan hubby.. Allah telah memberi kami seorang lagi cahayamata..
Alhamdulillah, aku bersyukur..
Walau pun masih terlalu awal untuk kami dapat baby tapi semua nie ketentuan dari Allah. Kita sebagai umat seharusnya menerima dengan hati yang terbuka. Buat apa untuk aku menolak rezeki yang diberi Allah? Sedangkan ramai lagi yang diluar sana yang inginkan anak tetapi belum sampai rezeki mereka.

Pada mulanya, ramai yang agak terkejut dan berkata ia terlalu awal. Tapi pada aku semuanya berlalu tanpa dirancang dan ia pemberian dari Allah, tak mungkin aku menolaknya. Memangla orang boleh kata, mereka merancang lagi 2-3tahun tapi tak semestinya lagi 2-3tahun mereka akan dapat anak lagi. Kalau Allah dah kata Allah nak bagi anak itu dalam masa setahun, lagi setahun la dapat. Dan kalau Allah kata lagi 2-3tahun Allah tak nak bagi anak, tak ada la kita dapat anak lagi 2-3tahun..Betul tak?

Apa yang kita rancang, tak semestinya jadi dan apa yang kita tak rancang selalunya jadi. Semua itu ketentuan dari Allah. Mana mungkin kita boleh menolak ketentuan yang Allah dah tetapkan untuk kita. Kita sebang manusia kena redha.

Ada juga yang berkata nak bagi anak dia kasih sayang yang secukupnya. Kenapa kalau dah bertambah anak kita dah tak boleh bagi kasih sayang yang secukupnya ke? Sebenarnya bila kita ada anak lebih dari seorang, kita akan lebih menyayangi mereka dan akan lebih memberikan kasih sayang kepada mereka dengan secukupnya. Tengokla macam mana parent kita membesarkan kita dan adik beradik yang lain..ada yang tak cukup kasih sayang ke? Dari situ kita cuba berfikir.

Jangan kita ini pandai bercakap je tapi tak pandai buat. Kadang2 orang2 nie pandai bercakap je, bila cakap dia je yang betul dan dia je yang tau. Patutnya kita ini kena tengok dan belajar dari mereka2 yang lebih berpengalaman. Kalau baru 1st time jaga anak jangan la nak tunjuk pandai sangat. Belajar dari mereka yang dah banyak pengalaman. Ini tidak, kekadang tue ada bila orang tua2 kata sesuatu, mereka asyik kata itu mitos je. Tapi mereka tak sedar ke orang yang bercakap itu lebih tua dari dia dan dah lalui perkara itu sebelum dia lagi? Entah la..manusia ini macam2 ragam. Tak terkata dibuatnya.

Tak apa la..aku redha dengan semua pemberian dari Allah. Dan insya'Allah, aku akan lebih berfikiran terbuka lepas nie. Semua dugaan yang Allah telah berikan dan yang bakal Allah berikan, akan ku cuba sedaya upaya yang boleh. Dan Insya'Allah, dengan sokong dan dorongan dari family (mama, papa, kakak2 dan abang2 yang berpengalaman) , aku akan cuba lakukan dan tak akan mudah berputus asa. Semoga Allah sentiasa memberi aku kekuatan dalam mengharungi segala dugaan dari-Nya..Insya'Allah..

No comments: