:::Jom KLik Banyak2:::

Tuesday, February 22, 2011

Demi Anak-Anak


Anak-anak kesayangan ku. Sorang nama Muhammad Affique Rizqi dan sorang lagi Muhammad Aqeef Rizqi. Dua-dua nie anak bujang Ummi dan Ayah. Dua-dua sangat la manja yang teramat. Sorang Muka Ummi dan sorang lagi muka Ayah. Adilkan? :D

Lepas bersalin anak ke-2 nie, tugas ku makin besar. Besar tanggungjawab aku sekarang. Dulu anak sorang jadual tak packed mcm skrg nie. Dulu still ada masa utk diri sendiri. Skrg dah beranak dua nie, aku lebihkan kepada anak-anak. Anak-anak still kecil, mereka sangat memerlukan aku. Jadual aku skrg sgt dan teramat packed. Skrg baru aku sedar betapa pentingnya persediaan awal utk menjd seorang ibu. Nasib baik aku mmg dah betul-betul bersedia memikul tanggungjawab nie. Dulu masa belum kawin pun aku dah biasa jaga anak buah, so pada aku mmg tak ada masalah langsung. Alhamdulillah. Cuma tugas aku skrg nie lebih byk. Mana nak jaga anak-anak, suami, kerja dan rumah. Tue la empat(4) tanggungjawap aku skrg.

Normally aku bangun pagi kul5.30. Aqeef nak menyusu, then tidokan dia. Lepas dia dah tido baru la aku blh buat keje-keje lain..cuci botol susu, puting, rebus, masak air panas, siap-siapkan brg nak antar kat Mama. dah settle smua tue baru la aku blh siap-siapkan diri aku, mandi dan sebagainya. Then kejut Encik Suami utk mandi ndan bersiap-siap.
Kami hantar anak-anak kat Shah Alam, jln mmg hari-hari jamm. nak pergi jam, nak balik pun jam. Lepas tue baru la aku pergi keje. Kadang sempat la aku b'fast dgn En Suami, kadang tak sempat. Bila tak sempat, aku order makan antar kat office je. Kadang aku b'fast, kadang tak selera nak b'fast. Lunch hour pun mcm tue gak, kadang lunch, kadang tak lunch. Pastu balik keje kul6-6.30 ptg. Tunggu Encik Suami balik, then amik anak-anak di Shah Alam. Jalan mmg la jamm sentiasa. Gitu gini, malam baru dapat amik anak.
Sampai rumah dah malam, nak masak pun dah tak sempat, kadang Encik Suami masak. Aku mmg tak sempat nak masak, tau je anak bujang aku dua orang nie, mana nak bagi makan, susu lagi. Kul1-2 pagi baru la aku dapat tido, bila anak-anak dah tido dan dah siap cuci botol, kemas rumah. Affique skrg malam dah taknak menyusu, kadang klu menyusu pun bila dah pagi sikit. Aqeef plak menyusu malam 2-3kali. Kadang-kadang anak bujang aku dua orang nie meragam tak nak tido dan merengek je. Tak tentu.
So, tue la tugas dan rutin harian ku. Kadang kalau Encik Suami keje malam, aku akan tido rumah Mama kat Shah Alam.
Kalau weekend tue blh la aku tido balik lps siap-siap cuci botol semua tue..:)
Mmg besar tanggungjawab yg aku pikul, semua nie aku aku cuba lakukan yang terbaik demi anak-anak. Harap suatu hari nanti bila anak-anak aku dah besar, diorang akan sedar betapa susah payah dan penat lelah aku menjaga mereka dan bersengkang mata tiap-tiap malam bagi memastikan yg terbaik utk mereka.
Ummi dan Ayah sentiasa mendoakan supaya anak-anak Ummi menjadi Anak yg SOLEH, BERIMAN dan BERTAKWA. Amin.

No comments: